Deze absurde, surrealistisch getinte komedie van Canadese regisseur Matthew Rankin (The Twentieth Century) verbindt hedendaags Winnipeg, Canada, met het Teheran van de jaren 90. Wes Anderson meets Abbas Kiarostami in Rankins ode aan de Iraanse cinema, die droom en werkelijkheid kunstig weet te verweven. Universal Language ging vorig jaar in première in de Quinzaine des Réalisateurs-sectie in Cannes en was de Canadese inzending voor de Oscars (shortlist).
In Universal Language is wat ‘echt’ is en ‘verzonnen’ niet van elkaar te onderscheiden – net als in de films van beroemde Iraanse regisseurs als Abbos Kiarostami en Jafar Panahi, twee door Rankin bewonderde filmers. In zo’n wereld kan een lang verloren gewaande aktetas op een bankje tot UNESCO-werelderfgoed worden uitgeroepen en doet een ‘opslagplaats voor Kleenex-zakdoeken’ dienst als herkeningspunt.
Mathhew Rankins tweede lange speelfilm – eerder regisseerde hij korte films en videoclips – brengt de absurde wereld van Wes Anderson en de droomachtige Iraanse cinema samen in een geheel eigen, originele mix. De film is zowel liefdesverklaring aan de Iraanse cultuur als bespiegeling over de onbestemde mentale ruimte van geografische reus Canada.